pixel

Een chique logo, waar moet je op letten?

Wat zie ik het vaak voorbij komen: vrouwelijke ondernemers die als ZZP’er starten met hun branding en dan een verfijnd en sierlijk logo willen. Chique en minimalistisch het liefst.

Het kan echt heel mooi worden, maar het is belangrijk om het goed aan te pakken. Hier zijn een paar zaken om in gedachten te houden:

Script lettertypes

Mega-veel keuze heb je tegenwoordig uit deze ‘handgeschreven’ lettertypes. Hoewel die sierlijke lettertypes mooi zijn, kunnen ze moeilijk leesbaar zijn als ze te veel verkleind worden of als er meerdere versies tegelijk worden gebruikt.
Check daarom bij verschillende mensen in je omgeving of zij de tekst ook goed kunnen lezen. Laat daarbij ook je logo op klein formaat zien.
Voldoende contrast tussen de kleur van de tekst en de achtergrond helpt.

Subtiele kleuren

Zachte, lichte kleuren zoals pastelroze, mintgroen of lavendel geven een elegante uitstraling. Deze kleuren zijn uitnodigend en vriendelijk en kunnen heel goed bij je merk passen.
Je kunt deze kleuren echter beter als vlak of op de achtergrond gebruiken. Tekst wordt minder goed leesbaar, vooral als je je logo klein gebruikt.
Een iets donkerder variatie werkt misschien beter, probeer maar eens.

Ook belangrijk bij de kleurkeuze: Let erop dat trendy kleuren snel gedateerd kunnen lijken. Zonde als je daardoor uitgekeken raakt op je logo. Er zijn heel mooie, tijdloze variaties mogelijk!

Details

Minder is meer. Een eenvoudig ontwerp oogt professioneel en lijkt minder snel ouderwets.

Zorg ervoor dat je logo niet te druk is. Vooral als je script-lettertypes gebruikt, of lettertypes met bijvoorbeeld veel sierlijke krullen, kan het wel eens teveel zijn. Dan lever je in op leesbaarheid en dat moet je niet willen. Daarbij kunnen de details verloren gaan als je je logo op klein formaat wilt gebruiken.

Zichtbaarheid

Je zal de eerste niet zijn, die haar logo tussen een rijtje andere logo’s ziet staan en ziet dat het compleet wegvalt. Dichtlopende lijnen, te kleine, onleesbare tekst, kleurenvlakken die zo klein en licht zijn dat ze onzichtbaar worden… Test je logo daarom op verschillende afstanden, formaten en tussen andere logo’s. Let op contrast. Zorg dat het, ondanks de verfijning en de lichte kleuren, opvalt en goed leesbaar blijft. Ongeacht waar je het plaatst.

Een advies voor de vormgeving van een chique logo

Vraag je vormgever om een aparte, ‘verkorte’ versie van het logo te maken, afgeleid van de officiële versie. Eén die ook op klein formaat goed leesbaar is en die je dus als profielfoto op je Social Media kunt gebruiken.
Goed voor je herkenbaarheid!

Wil je advies over de kleuren in je logo, lettertypes, of ben je op zoek naar een restyling? Ik help je graag verder!

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht 😉

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.